Subject: Võrdsete võimaluste ja soolise võrdsuse edendamise toetuse eelnõu tagasiside - Eesti Transinimeste Ühing
From: "Paul Joosep Vahtra" <[email-masked]>
To: <[email-masked]>, "Pille Penk"
Date: Wed, 12 Mar 2025 19:33:32 +0200

Tähelepanu! Tegemist on välisvõrgust saabunud kirjaga.
Tundmatu saatja korral palume linke ja faile mitte avada.

Tere

Täname, et andsite meile võimaluse anda tagasisidet majandus- ja 
tööstusministri määruse „Võrdsete võimaluste ja soolise võrdsuse edendamise 
toetus“ eelnõule. Kirja manuses on meie ettepanek määruse muutmiseks. Lisaks 
on meil tekkinud oluline küsimus, mille soovime tõstatada siin meilis.

Eesti Transinimeste Ühing (ETÜ) on antud taotlusvoorus ainulaadses 
olukorras – meie organisatsioon tegutseb nii soolise võrdõiguslikkuse kui 
võrdsete võimaluste valdkonnas. Seetõttu soovime saada täiendavat infot, kas 
võime kandideerida taotleja partnerina mõlemas taotlusvoorus.

Toome allpool välja argumendid, mis toetavad seda, et taotleja või 
partnerina oleks transinimeste huvikaitseorganisatsioonil võimalik 
kandideerida korraga nii võrdsete võimaluste kui soolise võrdsuse voorus. 
ETÜ on Eestis ainuke transinimeste juhitud vabaühendus, mille eesmärk on 
transinimeste huvikaitse ja õiguste edendamine. Ehkki oleme tegutsenud 
lühikest aega, on meie tegevusel suur mõju.

Oleme tõstnud teadlikkust transinimeste murekohtadest ministeeriumide 
tasemel ning osalenud mitmete eelnõude tagasisidestamises. Panustame 
jätkuvalt transinimeste meediakuvandi parandamisse, olles teinud üle 
kahekümne meediaesinemise ja populariseerinud meie loodud stiilijuhendit, 
eesmärgiga mõjutada ühiskonna suhtumist transinimestesse. Seejuures 
võimestame jätkuvalt transinimeste kogukonda läbi neile suunatud 
regulaarsete tugigruppide ja infovahetuse.

Argumendid kandideerimiseks mõlemas voorus

Transsoolised naised ja transfeminiinsed inimesed kogevad ebavõrdsust, mis 
on sarnane paiksooliste (cis-sooliste) naiste kogetule - seda nii tööturul, 
samuti mis puudutab lähisuhtevägivalda, seksismi avalikus ruumis ja meedias 
jms. Laiemalt, transsooliste inimeste õigusetu ja ebavõrdne olukord on 
tingitud piiravatest soonormidest, st see on soolise võrdsuse teema.

Kuna käesolevas määruses on soolise võrdõiguslikkuse valdkonnas toetatud 
heaolu arengukava 2023-2030 sisule, mis omakorda on ka seotud soolise 
võrdõiguslikkuse seadusega, siis selle käsitluse järgi on transinimeste 
huvide eest seisev organisatsioon võrdõiguslikkust toetav organisatsioon.

Lisaks saame soolise võrdõiguslikkuse transsoolisusega siduda toetudes 
soolise võrdõiguslikkuse seaduse kommenteeritud väljaandele, vt 5.1. 
Määratledes mõistet “sugu”, on Euroopa Kohus vastavate Euroopa õiguse 
allikate tõlgendamisel kohaldanud laia “soo” mõistet, võttes lisaks 
bioloogilistele erinevustele arvesse sotsiaalseid, psühholoogilisi ja 
kultuurilisi aspekte, mis mõjutavad isiku kuulumist ühte või teise 
sugupoolde. Selle tulemusena on kohus leidnud, et ka transsoolisusest 
tingitud ebasoodsama kohtlemise puhul on tegemist soolise 
diskrimineerimisega. Vastav põhimõte on sõnaselgelt välja toodud direktiivi 
2006/54 põhjendustes ning seda on kohaldanud ka soolise võrdõiguslikkuse 
volinik (Direktiivi 2006/54 3. põhjendus; soolise võrdõiguslikkuse voliniku 
11.09.2008. a arvamus nr 11).

Teisalt on transinimesed üks soovähemustest, kelle ebavõrdsuse ja 
diskrimineerimise teemaga tegeleb LGBTQI võrdsuse poliitika. See tähendab, 
et transinimeste suhtes kehtib diskrimineerimise keeld, kuid neid ei puuduta 
nt soolise võrdsuse seaduse sätted, mis puudutavad soolise võrdsuse 
edendamist, nt soolist tasakaalu töökollektiivis või juhtimisel (nt 
paragrahvid 9 ja 11: "Riigi- ja kohalike omavalitsusüksuste asutuste poolt 
moodustatud komisjonides, nõukogudes ja teistes kollegiaalsetes kogudes 
peavad võimaluse korral olema esindatud mõlemad sugupooled." ja .."võtma 
erinevatele ametikohtadele võimalikult võrdsel määral naisi ja mehi ning 
tagama neile edutamisel võrdse kohtlemise;").

Sellest lähtuvalt on meie arvamusel õigustatud ETÜ-l kandideerida nii 
soolise võrdsuse kui võrdsete võimaluste voorus. Kui meie juuresolevast 
selgitusest ilmneb, et oleks vaja täiendust määrusesse või selle 
seletuskirja, siis palume teil seda võimaluse korral teha.

Täname teid, et saime anda tagasisidet.

Lugupidamisega

Paul Joosep Vahtra

-- 

Paul Joosep Vahtra

Eesti Transinimeste Ühing

[email-masked] <mailto:[email-masked]>

+372 5175477